POKAZY SPECJALNE 33. WARSZAWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

„Djam”, reż. Tony Gatlif, Francja, Grecja, Turcja 2017, 97’

Młoda Greczynka Djam jedzie do Stambułu. W mieście spotyka zagubioną Francuzkę, która przyjechała do Stambułu jako wolontariuszka organizacji humanitarnej. I tak ruszają wspólnie ze Stambułu w kierunku Mityleny na greckiej wyspie Lesbos. To będzie podróż przepełniona muzyką, wolnością i nadzieją.

„Zanurzeni” // „Submergence”, reż. Wim Wenders, Stany Zjednoczone, Francja, Hiszpania 2017, 112’

James jest inżynierem, a Danielle badaczką dna oceanu. Spotykają się przypadkowo w hotelu na północnym wybrzeżu Francji, gdzie przygotowują się do niebezpiecznych wypraw. Oparta na powieści byłego korespondenta wojennego J.M. Ledgarda historia miłosna o młodych ludziach, którzy chcą być ze sobą mimo rozdzielających ich oceanów, kontynentów i wojny domowej. W rolach głównych: James McAvoy i Alicia Vikander.

„Zabicie świętego jelenia” // „The Killing of a Sacred Deer” reż. Yorgos Lanthimos, Wielka Brytania, Irlandia 2017, 109’

Steven przyjaźni się z 16-letnim Martinem, który nie ma ojca i którego niejako przyjął pod swoje skrzydła. Pewnego dnia przedstawia go swojej rodzinie. Od tego czasu sprawy przybierają nieoczekiwany, katastrofalny w skutkach obrót. W rolach głównych: Nicole Kidman i Colin Farrell.

„Yves Saint Laurent i jego szkice” // „Les dessins d’Yves Saint Laurent” // „The Drawings of Yves Saint Laurent”, reż. Loïc Prigent, Francja 2017, 61’

Yves Saint Laurent to jeden z najbardziej znanych domów mody na świecie, którego kreacje przez lata kształtowały historię mody. Wszystkie z nich powstały na podstawie szkiców Yves’a Saint Laurenta – jednego z najbardziej utalentowanych ilustratorów mody wszechczasów.

„Nowość” // „Newness” reż. Drake Doremus, Stany Zjednoczone 2017, 116’

Z czasem każdy związek staje się zbyt zwyczajny. Czy dwoje ludzi może utrzymać związek, kiedy wokół jest tyle innych opcji? Millenialsi próbujący odnaleźć się w kulturze rodem z aplikacji randkowych mierzą się ze swoimi fizycznymi i emocjonalnymi granicami. Świetna rola Nicholasa Houlta.

„Spotkanie na szczycie” // „La cordillera” // „The Summit”, reż. Santiago Mitre, Argentyna, Francja, Hiszpania 2017, 114’

W Chile, w otoczeniu pięknych, ośnieżonych Andów odbywa się ważny szczyt prezydentów Ameryki Łacińskiej. Nowy prezydent Argentyny stanie przed nie lada wyzwaniami, które na zawsze mogą zmienić jego polityczną przyszłość. Czy weźmie udział w politycznym buncie przeciwko niekoronowanemu królowi regionu, brazylijskiemu przywódcy?

„Koniec wściekłości” // „Autoreiji Saishusho” // „Outrage Coda”, reż. Takeshi Kitano, Japonia 2017, 100’

 

Trzeci film z serii „Wściekłość” rozpoczyna się pięć lat po wojnie między klanami jakuza Sanno i Hanabishi. Pokonani żołnierze Sanno zostają wchłonięci przez nową organizację. Klan Hanabishi chce stworzyć jedno, scentralizowane i sprawne przestępcze państwo.

„Nico, 1988”, reż. Susanna Nicchiarelli, Włochy, Belgia 2017, 93’

Nico to wyjątkowej urody niemiecka modelka, aktorka, piosenkarka, muza Andy’ego Warhola, która śpiewała w kultowym zespole Velvet Underground. Manager namawia ją na trasę po Europie. To dla niej ostatnia okazja do rozliczenia się z pogmatwaną przeszłością i szansa na odbudowę relacji z dawno nie widzianym synem. W roli głównej: fenomenalna Trine Dyrholm.

„Stacja przesiadkowa” // „Đảo Của Dân Ngụ Cư”// „The Way Station”, reż. Thi Hong Anh Pham, Wietnam 2017, 93’

Uwagę Phuoc przyciąga piękna córka szefa, Chu, ale swoje względy dziewczyna okazuje też pracującemu w restauracji Mien. W miłosnym trójkącie między Mien a Phuoc pojawia się zazdrość o dziewczynę i dochodzi do przemocy. Historia niełatwej drogi poszukiwania szczęścia i sensu życia na tle wielokulturowego i wieloetnicznego społeczeństwa Wietnamu.

„Nie wracaj z Księżyca” // „Don’t Come Back from the Moon”, reż. Bruce Thierry Cheung, Stany Zjednoczone 2017, 82’

W małym miasteczku w południowej Kalifornii żyje wiele kobiet i tylko kilku mężczyzn. Jest wiele teorii na temat ich zniknięć, ale dzieciaki, które wciąż czekają, mówią, że ojcowie wyruszyli na Księżyc. Pewnego dnia spotyka to również 15-letniego Michaela. Z udziałem Jamesa Franco, Rashidy Jones i Henry’ego Hoppera.

„Łagodna” // „Krotkaya” // „Gentle Ceature”, reż. Sergei Loznitsa, Francja, Niemcy, Holandia, Litwa 2017, 143’

Pewnego dnia kobieta dostaje paczkę z napisem „zwrot do nadawcy”. Wysłała ją do przebywającego w odległym więzieniu męża. Zszokowana i zdezorientowana kobieta nie ma innego wyjścia, jak pojechać do więzienia osobiście i sprawdzić co się stało.

„Rodzina na sprzedaż” // „Una especie de familia” // „A Sort of Family”, reż. Diego Lerman, Argentyna, Brazylia, Francja, Polska, Niemcy, Dania 2017,143’

Pewnego dnia Malena dostaje telefon z informacją, która odmienia jej życie: właśnie ma narodzić się dziecko, które chce adoptować. Malena wyrusza z Buenos Aires na argentyńską prowincję, by być obecną przy narodzinach.

„Bandyta, który pachniał whiskey” // „A Viszkis” // „The Whiskey Bandit”, reż.Nimród Antal, Węgry 2017, 129′

Ballada o barwnym życiu Węgra, który w wieku niespełna 30 lat stał się bohaterem narodowym. Attila Ambrus imał się różnych zawodów, by wreszcie stać się najbardziej znanym w kraju przestępcą. Kiedy od 1993 roku zaczął napadać na banki, opinia publiczna szybko ochrzciła go mianem „włamywacza dżentelmena”. Najnowszy film reżysera „Kontrolerów” (nagroda publiczności WFF 2004).

„Zorza polarna” // „Aurora Borealis – Északi fény” // „Aurora Borealis”, reż. Márta Mészáros, Węgry 2017, 104’

Kiedy jej mieszkająca na Węgrzech matka niespodziewanie zapada w śpiączkę, Olga wraca do rodzinnego kraju. Znajduje w domu tajemniczą fotografię wykonaną wiele lat temu, która staje się dla niej pretekstem do swoistej podróży w przeszłość…

„Schronienie” // „Mistor” // „Shelter”, reż. Eran Riklis, Izrael, Niemcy, Francja 2017, 93’

Mona, Libanka, ktora zdobywała tajne informacje dla Mossadu, jest teraz poszukiwana. Mossad pomaga jej, dając nową tożsamość i ukrywając w mieszkaniu w Hamburgu. Finansuje też operację plastyczną twarzy. Kobieta opuści mieszkanie, kiedy tylko zagoją się rany. Do tego czasu ochraniać ją będzie Naomi, ambitna agentka wywiadu.

„Morze łez”// „Sea Sorrow”, reż. Vanessa Redgrave, Wielka Brytania 2017, 74’

Widok uchodźców w tonących łodziach i martwego, leżącego na plaży chłopca sprawiły, że blisko 80-letnia aktorka po raz pierwszy stanęła za kamerą. Redgrave zaczyna od czasów po II wojnie światowej, kiedy przyjęto Powszechną Deklarację Praw Człowieka. Niezwykle osobisty dokument o globalnym kryzysie związanym z uchodźcami.

„Najdalej” // „The Farthest”, reż. Emer Reynolds, Irlandia 2017, 121’

Jesienią 1977 roku NASA wystrzeliła w kosmos bliźniacze sondy Voyager. Do dziś są one w kosmosie, już poza układem słonecznym. Dokument przypomina o tym jednym z największych projektów w historii ludzkości.

„Przyciąganie” // „Prityazhenie” // „Attraction” , reż. Fedor Bondarchuk, Rosja 2017, 132’

Z ostatniej chwili… właśnie pojawiła się informacja, że niezidentyfikowany obiekt latający, który został zestrzelony nad Moskwą, jest prawdopodobnie pochodzenia pozaziemskiego. Oszałamiające efekty specjalne, duża dawka humoru, trzymająca w napięciu akcja i losy Ziemi w rękach nastolatki Julii, córki pułkownika dowodzącego obroną. Efekty wizualne zrealizowane przez Platige Image.

„Winnie”, reż. Pascale Lamche, Francja, Holandia, Republika Południowej Afryki 2017, 98’

Winnie Mandela jest jedną z najbardziej intrygujących i jednocześnie kontrowersyjnych, potężnych kobiet polityków we współczesnym świecie. Kiedy jej mąż, Nelson Mandela, został skazany, sama zaczęła działać przeciwko apartheidowi w sposób nie uznający kompromisów. Podczas gdy Nelson został zapamiętany jako bohater, postać Winnie w mediach na całym świecie jest demonizowana.

„Miasto duchów” // „City of Ghosts”, reż. Matthew Heineman, Stany Zjednoczone 2017, 90’

Kiedy w 2014 roku Państwo Islamskie zaanektowało syryjskie miasto Ar-Rakka jako swoją stolicę, anonimowi Syryjczycy postanowili walczyć z terrorystami przy pomocy kamer i telefonów. Z narażeniem życia dokumentują zbrodnicze działania terrorystów. Wierzą, że prawda pokazywana światu jest najskuteczniejszą bronią.

„Nikt nie patrzy” // „Nadie nos mira” // „Nobody’s Watching”, reż. Julia Solomonoff, Argentyna, Kolumbia, Brazylia, Stany Zjednoczone 2017, 102’

Nico, argentyński aktor, postanawia wyjechać do Nowego Jorku i zacząć karierę na własnych warunkach. Na miejscu okazuje się jednak, że nie wygląda do końca jak Latynos, a jego akcent taki właśnie jest. Żeby się utrzymać, musi stać za barem albo opiekować się dziećmi…

„Darling”, reż. Brigitte Stærmose, Dania, Szwecja 2017, 103’

Darling jest najbardziej znaną na świecie duńską baleriną i zatańczy tytułową rolę w klasycznym przedstawieniu „Giselle”, do którego jej mąż Frans robi choreografię. Podczas jednej z prób Darling doznaje kontuzji. Jednak kobieta się nie poddaje i zostaje trenerką Polly, młodej baleriny, która ma ją zastąpić.

„Kierunki” // „Posoki” // „Directions”, reż. Stefan Komandarev, Bułgaria, Niemcy, Macedonia 2017, 103’

Współczesna Bułgaria wygląda optymistycznie, głównie dlatego, że wszyscy realiści i pesymiści wyjechali. Przejeżdżamy ulicami Sofii i przyglądamy się jej oczami kierowców taksówek i ich klientów. Poznajemy ich historie, które wydarzyły się w ciągu 24 godzin.

„Isabelle i mężczyźni” // „Un beau solei interieur” // „Let the Sunshine In”, reż. Claire Denis, Francja 2017, 94’

Isabelle mieszka w Paryżu. Jest rozwiedzioną, samotną matką, która chce odszukać miłość – jedyną, prawdziwą i do końca życia – chociaż chyba już przestała w nią wierzyć. Spotyka na swej drodze nowego mężczyznę, przy którym przeżywa skrajne emocje: od radości i nadziei, po zagubienie i smutek. W roli głównej Juliette Binoche.

„Oko na Juliet” // „Eye on Juliet”, reż. Kim Nguyen, Kanada 2017, 96’

Love story widziana oczami drona-pająka, przemierzającego pustynię Bliskiego Wschodu. Gordon pracuje w firmie ochraniającej biegnący przez pustynię rurociąg. Pewnego dnia dron-pająk spotyka dziewczynę i Gordon nawiązuje z nią kontakt.

„Zachodni brzeg Jordanu” // „A l’ouest du Jourdain” // „West of the Jordan River”, reż. Amos Gitai, Francja, Izrael 2017, 84’

W 1982 roku Amos Gitai nakręcił kontrowersyjny dokument „Field Diary”, będący kroniką negocjacji pomiędzy Palestyńczykami a Izraelczykami. Dziś powraca na okupowane od 50 lat terytoria, by opisać wysiłek zwykłych obywateli, próbujących poradzić sobie z konsekwencjami konfliktu.

„Demony w raju” // „Demons in Paradise”, reż. Jude Ratnam, Francja 2017, 94’

Sri Lanka 1983 rok, Jude Ratnam ma pięć lat i Czerwonym Pociągiem ucieka przed masakrą mniejszości Tamilów, do której podżegał popierający syngaleską większość rząd. Dziś Jude jest filmowcem i jedzie tym samym pociągiem z południa na północ kraju. Po drodze napotyka ślady trwającej 26 lat wojny domowej.

Na jesienne wieczory przygotowaliśmy dla Was również istne Animowane szaleństwo! czyli Pokaz Specjalny krótkich metraży:

„Uciekające światła” // „Running Lights”, reż. Gediminas Siaulys, Litwa, Finlandia, Indie 2017, 11’

Opowieść o magicznym kręgu życia i śmierci.

„Życie Hety” // „Living Like Heta”, reż. Bianca Caderas, Isabella Luu, Kerstin Zemp, Szwajcaria 2017, 6’

Heta mieszka ze swoją foką w niezwykłym domu, pełnym tajemniczych pokoi i niekończących się korytarzy. Jej życie składa się z powtarzających się starannie zaplanowanych czynności.

„Piasek” // „Sand”, reż. Arjan Brentjes, Holandia 2017, 5’

Wstań wcześnie, połknij witaminy, poćwicz i zetrzyj piasek z twarzy.

„Kilka słów” // „Néhány szó” // „Just a Few Words”, reż. László Csáki, Węgry 2017, 8’

„[…] może to nie była kwestia dobra i zła. Błędy mogą przynosić korzyści. I odwrotnie.” – Haruki Murakami

„Najlepszy klient” // „Cel mai bun client” // „The Best Customer”, reż. Serghei Chiviriga, Rumunia 2017, 15’

Tajemniczy klient odwiedza dom pogrzebowy. Właściciele rozpoczynają śledztwo.

„Cykl życia” // „Life Cycles”, reż. Ross Hogg, Wielka Brytania 2017, 4’

Studium codziennej rutyny i monotonii.

„Ocean” // „Oceano” // „Ocean”, reż. Renato Duque, Brazylia 2017, 16’

Luna zauważa tonącego w oceanie mężczyznę. Czy powinna wykorzystać swoją moc, by zostać superbohaterką?

„Li.Le”, reż. Natia Nikolashvili, Gruzja 2017, 10’

Magiczny las umiera bez światła. W poszukiwaniu zagubionego odbicia, Li.Le dociera do latarni morskiej…

„Brzemię” // „Min Börda” // „The Burden”, reż. Niki Lindroth von Bahr, Szwecja 2017, 14’

Apokaliptyczny animowany musical.

„Festiwalowa Gorączka” // „Vent de fête” // „A Festive Wind”, reż. Marjolaine Perreten, Francja, Szwajcaria 2017, 10’

W szwajcarskim miasteczku trwają przygotowania do wielkiego festiwalowego święta. Podekscytowani mieszkańcy czekają na przyjazd pierwszych muzyków.

*

Więcej informacji o filmach prezentowanych podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego na wff.pl.

Nasza niekonkursowa sekcja Odkrycia wzbudza co roku bardzo duże zainteresowanie. W jej ramach pokazujemy filmy zdobywające uznanie publiczności na festiwalach filmowych całego świata. To perełki, o których na pewno usłyszycie jeszcze nie raz! Podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego zobaczymy:

„To jest nasz kraj”//„Chez nous”// „This Is Our Land”, reż. Lucas Belvaux, Belgia 2017, 114’

W małym, górniczym miasteczku na północy Francji wszyscy znają i lubią miejscową pielęgniarkę, Pauline Duhez. Zawsze można na nią liczyć, jest życzliwa i oddana swoim pacjentom. Po pracy opiekuje się schorowanym ojcem i samotnie wychowuje dwójkę dzieci. Jej nieskazitelny wizerunek próbuje wykorzystać miejscowa partia narodowa, proponując jej kandydowanie w lokalnych wyborach.

„Dziennik gangstera”//„Måstegitt” // „A Hustler’s Diary”, reż. Vica Zubak, Szwecja 2017, 97’

Metin ma 25 lat i mieszka na przedmieściach Sztokholmu, które rządzą się swoimi, niepisanymi prawami. Jednak mężczyzna odstaje od otoczenia. Widzi i czuje więcej niż inni i co więcej – ma dar przekładania tego na słowa. Pisze pamiętnik, któremu powierza wszystko czego doświadcza. Kiedy pewnego dnia pamiętnik znika, życie Metina wywraca się do góry nogami. Zaskakujący portret mężczyzny żyjącego między dwoma światami. Film inspirowany autentycznymi wydarzeniami.

 „Drib”, reż. Kristoffer Borgli, Norwegia, Stany Zjednoczone 2017, 90’

Amir jest performerem i stand-uperem, który w czasie rzeczywistym wymyśla postacie i historie. W 2014 roku jego nagranie z ulic Oslo staje się internetowym hitem i pokazywane jest w mediach na całym świecie. Jedna z agencji reklamowych z Los Angeles przekonana o tym, że to, co opowiada Amir, jest prawdą, wpada na pomysł wykorzystania sławy komika. Po części fikcja, po części dokument opisujący nieudaną kampanię reklamową znanego napoju energetycznego.

Król Pekinu” //„Jing Cheng Zhi Wang”//„King of Peking”, reż. Sam Voutas, Chiny, Stany Zjednoczone, Australia 2017, 88’

Pekin. Lata dziewięćdziesiąte, początek ery domowego wideo. Ojciec — Big Wong i syn — Little Wong jako mobilne kino jeżdżą po chińskich wsiach i miasteczkach i pokazują ludziom hollywoodzkie filmy. Kiedy była żona Big Wonga żąda większych alimentów, mężczyzna zdaje sobie sprawę, że może stracić prawo do opieki nad synem. Uroczy komediodramat o relacji ojca i syna, moralności, złych wyborach oraz wielkiej miłości do kina.

„Świadectwo” // „Ha’Edut”//„The Testament” reż. Amichai Greenberg, Izrael, Austria 2017, 94’

Yoel jest badaczem, międzynarodowym ekspertem od Holokaustu. Od ponad 15 lat bada nazistowskie metody eksterminacji Żydów na terenie Austrii i Węgier. Teraz bierze udział w prawniczym boju dotyczącym masakry w miasteczku Lendsdorf. Wpływowa austriacka rodzina przemysłowców, do których należy ziemia, na której dokonano mordu, planuje tam budowę. Yoel gotów jest poświęcić wszystko, by dowiedzieć się prawdy. „Jako syn ocalałych z Holokaustu – mówi reżyser filmu – wychowałem się w domu pozbawionym emocji, w którym brakowało czegoś nieuchwytnego. Ten film jest moją próbą przebicia się przez niewidzialne ściany milczenia.”

„Julian Schnabel – portret prywatny”//„Julian Schnabel – A Private Portrait” reż. Pappi Corsicato, Włochy 2017, 90’

Julian Schnabel – malarz, reżyser (m.in. „Basquiat”, „Motyl i skafander”), muzyk, rzeźbiarz, artysta sceny nowojorskiej. Dokument nie jest analizą życia i twórczości wielkiego artysty, ale raczej opowieścią przyjaciela i wielbiciela, który chce pokazać światu wielkość człowieka, będącego ucieleśnieniem american dream. Opowiadają o nim członkowie rodziny i przyjaciele – Al Pacino, Christopher Walken, David La Chapelle, Willem Dafoe, Bono, Laurie Anderson i wielu innych.

Strój dowolny”//„Etiqueta no rigurosa”// „No Dress Code Required” reż. Cristina Herrera Bórquez, Meksyk 2017, 92’

Victor i Fernando mieszkają w stanie Kalifornia Dolna w Meksyku. Prowadzą tam swój salon piękności. Wielu klientów uważa ich za cudowną parę. Do czasu, kiedy w 2013 roku postanawiają się pobrać. W pełnej homofobicznych uprzedzeń Kalifornii stają się pierwszą gejowską parą, która głośno walczy o swoje prawa. Victor i Fernando stawiają czoła fali krytyki i ogromnemu oburzeniu nie tylko ze strony urzędników.

 

„Ava” reż. Léa Mysius, Francja 2017, 105’

13-letnia Ava spędza wakacje nad Atlantykiem. Dowiaduje się tam, że traci wzrok szybciej, niż się spodziewano. Jej matka tak bardzo chce, żeby to były ich najlepsze wakacje, że decyduje się udawać — nic złego się nie dzieje. Ava natomiast konfrontuje się z problemem na swój własny sposób. Kradnie dużego, czarnego psa, którego właścicielem jest pewien młody chłopak… Nagrodzona w Cannes 2017 (SACD Award, Palm Dog) zmysłowa opowieść o odkrywaniu własnej seksualności.

Wolność”//„Freiheit”// „Freedom” reż. Jan Speckenbach, Niemcy 2017, 100’

Nora ma 40 lat i mieszka z mężem i dwójką dzieci w Berlinie. Pewnego dnia pragnienie, które w niej narastało, wreszcie się uzewnętrznia. Nora nade wszystko chce być wolna. Bez słowa wyjaśnienia wychodzi z domu i porzuca swoją rodzinę. Włóczy się po ulicach, uprawia przygodny seks z młodym mężczyzną i spontanicznie zabiera się autostopem do Bratysławy.

„Szachowa zagrywka”//„La Defensa del dragon”// „The Dragon Defense” reż. Natalia Santa, Kolumbia 2017, 80’

W Bogocie mieszkają trzej starzy przyjaciele. Spędzają dni między legendarnym klubem szachowym, kasynem, a ulubioną kawiarnią. Samuel jest profesjonalnym graczem w szachy i obstawia rozgrywki, kiedy jest pewien wygranej. Jego najlepszy przyjaciel Joaquín, zegarmistrz, nie chce pozbyć się warsztatu odziedziczonego po ojcu. I Marcos, hiszpański homeopata, który poświęca się poszukiwaniom patentu na wygraną w pokera. Wszyscy trzej znaleźli bezpieczne schronienie w codziennej rutynie, gdzie nie ma potrzeby stawiać czoła wyzwaniom, jakie niesie życie. Film miał premierę podczas otwarcia Quinzaine des Réalisateurs na tegorocznym festiwalu w Cannes.

„Przyczyna zgonu: nieznana”//„Dødsårsak: Ukjent”// „Cause of Death: Unknown” reż. Anniken Hoel, Norwegia 2017, 88’

W 2005 roku starsza siostra reżyserki Anniken Hoel zmarła nagle na serce w trakcie leczenia. Chcąc dowiedzieć się, dlaczego tak się stało, Anniken Hoel rozpoczyna prywatne śledztwo. Odkrywa, że jej siostra była jedną z wielu ofiar na całym świecie. Z małego miasta w Norwegii ślady prowadzą do całego systemu, na który składa się wiele instytucji, koncernów farmaceutycznych i politycznych wpływów na szczeblu Unii Europejskiej i USA. Wnikliwy dokument śledczy w głąb przemysłu farmaceutycznego. Czy oni rzeczywiście igrają z naszym życiem, byle by tylko zarobić jak najwięcej?

„Zanim nadejdzie wiosna”//„En attendant les hirondelles”// „Until the Birds Return” reż. Karim Moussaoui, Francja, Niemcy, Algieria, Katar 2017, 113’

Intrygujący obraz współczesnej Algierii. Trzy historie, które łączą nas z duszą współczesnego społeczeństwa arabskiego. Przeszłość i teraźniejszość zderzają się w życiu młodego, bogatego dewelopera; młoda kobieta targana jest pomiędzy podpowiedziami rozumu a uczuciami; ambitny neurolog doświadcza ograniczeń przez wydarzenia z czasu wojny. Trójka zwykłych bohaterów, pochodząca z różnych środowisk, mieszkająca w różnych częściach kraju zniszczonego przez tak wiele konfliktów kolonialnych i religijnych, w poszukiwaniu zbiorowego uzdrowienia.

„Nina” reż. Juraj Lehotský, Słowacja, Czechy 2017, 82’

Nina ma 12 lat. Jej rodzice się rozwodzą i świat, który znała, przestaje istnieć. Mama i tata mówią, że robią to, co dla niej najlepsze. Jednak tak naprawdę myślą tylko o sobie. Nina ich nie rozumie. Czuje się porzucona i oszukana, jakby na świecie nie zostało już nic, czemu mogłaby zaufać. Jej jedyną bezpieczną przystanią jest pływanie. Na basenie czuje to, czego jej teraz brakuje w domu – spokój i wsparcie. Dlatego, kiedy zanosi się na to, że nie będzie mogła wystartować w zawodach pływackich, na których jej bardzo zależy, decyduje się na radykalny ruch. Opowiedziana z perspektywy dziecka opowieść o miłości, nienawiści, zdolności do przebaczania i o potrzebie bycia uważnym na innych.

„Zapytaj seksperta”//„Ask the Sexpert” reż. Vaishali Sinha, Stany Zjednoczone 2017, 81’

W Indiach, w kraju liczącym ponad 1,3 miliarda ludności, nie mówi się o seksie, a już na pewno nie głośno. To wielkie, kulturowe i obyczajowe tabu. Jednak nie dla blisko 93-letniego seksuologa, doktora Mahindera Watsy, którego zaangażowanie i entuzjazm nie pokrywa się z wiekiem. Miliony czytelników gazety Mumbai Mirror czytają jego poradnikowa kolumnę „Zapytaj Seksperta”, w której doktor pisze o wszystkim od przedwczesnej ejakulacji po niekonwencjonalne techniki masturbacji. Bez moralizowania, za to z dużą dawką humoru, zachęca mężczyzn i kobiety, by pisali do niego i zmieniali swoje życie. Dokument o najbardziej znanym w Indiach seksuologu, którego uśmiechnięta twarz i konkretne porady jednych wprawiają w zachwyt, w innych zaś budzą oburzenie.

Gabriel i góra”//„Gabriel e a montanha” // „Gabriel and the Mountain” reż. Fellipe Barbosa, Brazylia, Francja 2017, 127’

Brazylijczyk Gabriel Buchmann dostał się na prestiżowy amerykański uniwersytet. Zanim jednak przekroczył jego progi, zdecydował się na roczną podróż po świecie. Ostatnim punktem jego podróży miał być Mlandżi, masyw górski w Malawi, w Afryce. I tam ślad po nim zaginął. Po kilkunastu dniach jego ciało przypadkiem odnalazło dwóch miejscowych.

 „Psy”//„Los perros” reż. Marcela Said, Francja, Chile, Argentyna, Niemcy 2017, 94’

Mariana ma 42 lata i należy do chilijskiej uprzywilejowanej klasy wyższej. Ani mąż, ani ojciec nie żywią wobec niej ciepłych uczuć, kiedy więc pojawia się nauczyciel jazdy konnej 60-letni Juan, kobieta zaczyna interesować się nim. Wychodzi na jaw, że Juan jest byłym pułkownikiem podejrzanym o łamanie praw człowieka w czasie dyktatury Pinocheta. Ich romans sprawia, że nic już nie chroni rodziny Mariany przed przeszłością. Film, pokazany podczas Tygodnia Krytyki na ostatnim festiwalu w Cannes, rzuca światło na konsekwencje dyktatury Pinocheta w dzisiejszym Chile i przygląda się pełnej hipokryzji klasie wyższej.

 „Błogosławieni”//„Les Bienheureux” // „Blessed” reż. Sofia Djama, Francja, Belgia, Algieria 2017, 100’

Od czasu proklamowania niepodległości w 1962 roku przez Algierię przetoczyła się wojna domowa i seria antyrządowych protestów. Mieszkańcy, zmęczeni konfliktami, na każdym kroku starają się wracać do normalności. Dla Amal i Samira dwudziesta rocznica ślubu to prawdziwe święto. Współczesna Algieria w oczach dwóch pokoleń, rozczarowanych brakiem perspektyw i utraconych szans. W filmie zobaczymy m.in. nagrodzonego w Cannes Samiego Bouajila.

„Kuzyn”//„Ha Ben Dod” // „The Cousin” reż. Tzahi Grad, Izrael 2017, 93’

Pewnego ranka Naftali, osobistość z lokalnych mediów, zabiera palestyńskiego robotnika i zawozi go do pracy przy odbudowie studia, które stoi na wynajmowanej posesji w izraelskiej wiosce. Jednak Fahed nie jest tym robotnikiem, którego zatrudnił Naftali. Twierdzi, że jest jego kuzynem i świetnie sobie poradzi. Gorzka komedia o stosunkach arabsko-izraelskich i przypowieść pokazująca uniwersalne zjawisko lęku przed „obcym”, który bardzo łatwo może przerodzić się w rasizm.

 

„W porządku”//„Kút” // „Well” reż. Attila Gigor, Węgry 2016, 97’

Stacja benzynowa pośrodku niczego: młody mężczyzna przybywa na spotkanie z ojcem, którego nie widział od 30 lat. Tego samego dnia, na tej samej stacji benzynowej psuje się van z czterema prostytutkami. Trzy dni, które spędzają wspólnie, zmienią ich życie na zawsze.

 „Charleston” reż. Andrei Cretulescu, Rumunia, Francja 2017, 119’

Ioana ginie w wypadku samochodowym. Kilka tygodni po jej śmierci, mąż Ioany, 42-letni Alexandru znów upija się w samotności, gdy nagle ktoś puka do jego drzwi. W progu staje nieśmiały, młody człowiek, który przedstawia się jako Sebastian, kochanek Ioany przez ostatnie pięć miesięcy jej życia. Powód, dla którego zjawia się w domu Alexandru, jest zdumiewający. Czarna komedia wizualnie nawiązująca do lat 40., opowiadająca o niemożliwej miłości i nieprawdopodobnej przyjaźni.

Więcej informacji o filmach prezentowanych podczas 33. Warszawskiego Festiwalu Filmowego na wff.pl.

Zachęcamy do obserwowania kont Warszawskiego Festiwalu Filmowego w mediach społecznościowych:

 @warsawfilmfestival

 @WarsawIFF

 @warsawiff

Warszawski Festiwal Filmowy

Zbliża się 32. edycja Warszawskiego Festiwalu Filmowego, który odbędzie się w dniach 7-16 października w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy. Przedsprzedaż biletów rozpocznie się w czwartek 29 września w Kinotece w Pałacu Kultury. W programie WFF jak co roku znalazły się filmy polskie oraz filmy powstałe przy udziale polskich filmowców, i jak co roku właśnie od nich zaczynamy przedstawianie festiwalowego programu:

Konkurs Międzynarodowy

Wspomnienie lata, reż. Adam Guziński (Polska 2016), 90 min. Premiera światowa. Lata 70. w prowincjonalnym miasteczku. Nastoletni Piotrek spędza wakacje z matką. Okazuje się, że jest to najważniejsze lato w życiu chłopca.

Słońce, to słońce mnie oślepiło, reż. Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal (Polska, Szwajcaria 2016), 74 min. Premiera polska. Co tak naprawdę oznacza spotkanie z Obcym – tak w wymiarze jednostkowym, jak również w społecznym, szczególnie w czasach narastającego nacjonalizmu i ksenofobii w krajach takich jak Polska?

Światło i cień, reż. Yeşim Ustaoğlu (Turcja, Niemcy, Polska, Francja 2016), 106 min.Premiera europejska. Zmysłowy portret dwóch kobiet pozbawionych prawa do odkrywania siebie, do kochania i bycia kochanymi w relacji, którą wybiorą. A wszystko to w kraju rozdartym między nowoczesnością i tradycją.  Autorem muzyki jest Antoni Komasa-Łazarkiewicz, a za montaż odpowiadała Agnieszka Glińska. Polski koproducent: Aeroplan Film.


Konkurs 1-2

Plac Zabaw reż. Bartosz M. Kowalski (Polska 2016), 82 min. Dwóch zwykłych chłopaków nudzi się w letnie popołudnie, szukają rozrywki… i niestety ją znajdują.  Inspirowany prawdziwymi wydarzeniami dramat koncentruje się na psychopatologii młodzieży.

Park, reż. Sofia Exarchou (Grecja, Polska 2016), 100 min. Premiera polska. Biedne greckie rodziny zamieszkują zrujnowaną wioskę olimpijską w Atenach.  Portret młodego pokolenia, które zostało zdradzone i pozbawione przyszłości. Autorem zdjęć jest  Monika Lenczewska. Polskim koproducentem jest Madants.

Święty, reż. Andrius Blaževičius (Litwa, Polska 2016), 93 min. Premiera światowa. Rok 2008 w prowincjonal-nym litewskim mieście. Vytas szuka pracy, szuka romansu i na koniec Jezusa. Ponoć ktoś widział go na mieście. Polskim koproducentem jest No Sugar Films.


Konkurs Filmów Dokumentalnych

Komunia, reż. Anna Zamęcka (Polska 2016), 80 min. Premiera polska. 14-letnia Ola nie tylko opiekuje się ojcem i autystycznym bratem, ale przede wszystkim stara się złożyć rodzinę w całość. Przyspieszona lekcja dojrzewania, która uczy, że żadne porażki nie są ostateczne. Szczególnie tam, gdzie idzie o miłość. Film nagrodzony na tegorocznym festiwalu w Locarno (Critics Week).


 

Pokazy Specjalne

True Crimes, reż. Alexandros Avranas (Stany Zjednoczone, Polska 2016), 100 min.Premiera światowa. Thriller psychologiczny zainspirowany artykułem Davida Granna zamieszczonym w 2008 roku w New Yorkerze opowiadającym o zabójstwie biznesmena, którego szczegóły pokrywały się z opisami z pewnej książki. Występują m.in. Jim Carrey, Charlotte Gainsbourg, Agata Kulesza, Robert Więckiewicz, Piotr Głowacki, Anna Polony, Zbigniew Zamachowski.  Opus Film jest polskim koproducentem.

Opowieści z Meksyku, reż. Carlos Carrera, Daniel Gimenez Cacho, Carlos Bolado, Ernesto Contreras, Alfonso Pineda Uolla, Alejandro Valle, Ivan Avila Duenas, Natalia Beristain (Meksyk, Polska 2016), 120 min. Premiera światowa. Osiem różnych historii – rozgrywających się w tym samym pokoju, na przestrzeni 100 lat – będących metaforą historii Meksyku. Autorem muzyki jest Jan A.P Kaczmarek, a autorem zdjęć Bogumił Godfrejów. Koproducentem z Polski jest No Sugar Films.


Konkurs Filmów Krótkometrażowych

Pierwszy Polak na Marsie, reż. Agnieszka Elbanowska (Polska 2016), 39 min. Premiera światowa. W galaktyce Drogi Mlecznej, na trzeciej od Słońca planecie Układu Słonecznego, Kazimierz, lat 68, montuje urządzenie do łączności z kosmosem.

Bed Side Story, reż. Michał Łubiński (Polska 2016), 5 min. Premiera światowa. Opowieść o nieoczekiwanej nocnej wizycie oraz o nastolatku, który musi się zmierzyć z tym, co dotychczas uważał za bajkę.

Baraż, reż. Tomasz Gąssowski (Polska 2016), 30 min. Premiera światowa. 38-letni Zyga próbuje wyjaśniać Witkowi, na czym polegają rządzące światem zasady. Sam nie zawsze się do nich stosuje, co nie uchodzi uwadze bystrego synka.

Ostatni seans z Marilyn Monroe. Aktorki czytają zapiski gwiazdy. Oglądamy unikatowe zdjęcia i najsłynniejsze role

Niedziela, 12 czerwca, godz. 20.00
Milek Design, Tamka 29, Warszawa

Intymne spotkanie

Intymne spotkanie z niezrównaną ikoną kina i popkultury – w gwiazdorskim towarzystwie. Wieczór poświęcony fenomenalnej Marilyn Monroe poprowadzi Łukasz Maciejewski, krytyk filmowy, autor bestellerowej serii wywiadów „Aktorki“ i wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. Przedstawi autorską, fascynującą opowieść o życiu, uczuciach i samotności kochanej przez cały świat kobiety.

Marilyn_Monroe_in_Niagara

Marilyn_Monroe_in_Niagara

Niezwykłą oprawą, a także kluczem do zrozumienia Marilyn staną się fragmenty książki „Ostatnie seanse“ Michela Schneidera, który – na podstawie opowieści, zapisków oraz nagrań z seansów psychoterapeutycznych aktorki odtworzył ostatnie miesiące jej życia. Stworzył poruszający paradokument, przybliżający jej tragiczny los i wyjaśniający tajemnice jej osobowości, a także pokazujący, kogo kochała do końca.

Fragmenty tej opowieści interpretować będą dwie aktorki – Monika Dryl oraz Aleksandra Hamkało.

Różne temperamenty i osobowości aktorek odzwierciedlą dwoistą naturę Marilyn Monroe. Podczas wieczoru pokazane też zostaną unikatowe, rzadko prezentowane zdjęcia gwiazdy – wzbogacone anegdotami o okolicznościach, w jakich je zrobiono. A na finał obejrzymy jeden z najsłynniejszych filmów z udziałem Monroe – „Mężczyźni wolą blondynki“ z 1953 r. (reż. Howard Howks) ze specjalnym wprowadzeniem Łukasza Maciejewskiego.

Zagłębie kobiecego piękna

Odsłaniający sekrety wieczór odbędzie się w niezwykłym miejscu, zagłębiu kobiecego piękna – w stylowym salonie fryzjerskim Milek Design, którego partnerem wspierającym jest Schwarzkopf Professional. Oryginalny salon połączono z kawiarnią i księgarnią sprawiając, że jest to jedyne miejsce w Polsce, gdzie wydarzenia artystyczne i kulturalne oraz literatura odgrywają tak ważną rolę, a właściciele śmiało przyznają, że piękno wewnętrzne jest dla nich tak samo ważne jak wygląd ich klientek.

Wśród uczestników spotkania wylosowane zostaną pakiety nagród literacko-kosmetycznych.

plakat Marilyn_Monroe

plakat Marilyn_Monroe

Ostatni seans

Ostatni seans z Marilyn Monroe to jedno z wydarzeń towarzyszących Big Book Festiwalu, jakie odbywają się u partnerów satelickich. Wieczór będzie niezwykłym finałem programu Big Book Festival – międzynarodowego festiwalu czytania, który odbywa się w Warszawie w dniach 10-12 czerwca. Spotkanie będzie miało charakter kameralny, warto więc już dziś zarezerwować miejsce. Należy wysłać e-mail na adres: spotkania@big-book.pl

Więcej na: bigbookfestival.pl oraz mileksedign.pl, zapisy: spotkania@big-book.pl

Big Book Festiwal

ŚWIĘTO KOREAŃSKIEGO KINA OTWARTE!

Pokaz filmu „Revivre” zainaugurował pierwszą edycję Warsaw Korean Film Festival. Publiczność wypełniająca Kino Kultura ciepło przyjęła ten kameralny dramat nakręcony przez Im Kwon-taeka, zwanego „koreańskim Akirą Kurosawą”. Przed nami jeszcze cztery dni pokazów, spotkań z filmowcami i rozmów o najnowszym kinie koreańskim.

Polaków i Koreańczyków łączy podobna wrażliwość, dlatego w Korei kocha się muzykę Chopina, a w Polsce z chęcią ogląda się koreańskie filmy – mówił podczas inauguracji festiwalu Ambasador Republiki Korei Ji-in Hong. Szefowa PISF Magdalena Sroka zwracała uwagę na niesamowity rozwój koreańskiej kinematografii w ostatnich latach.

Przykłady tego co najlepsze w koreańskiej kinematografii od dziś oglądać można w warszawskich kinach: Muranów, Kinoteka oraz Kultura, gdzie odbywa się festiwal. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny. Informacje o wolnych miejscach udostępniane są na bieżąco na profilu Facebook Centrum Kultury Koreańskiej: https://www.facebook.com/CentrumKulturyKorei/?fref=ts

Przygodę z festiwalem warto zacząć od merytorycznego wprowadzenia. Dziś (01.12) w kinie Muranów o godz. 17.30 prof. Andrzej Pitrus wygłosi wykład na temat koreańskiej kinematografii. Zaraz po nim, o godz. 18.30, odbędzie się projekcja epickiego dzieła „Koniec zimy” autorstwa Kim Dae-hwana. Po seansie z widzami spotka się reżyser.

Warsaw Korean Film Festival

W środę (02.12) w Muranowie o godz. 17.30 interesująco zapowiada się debata młodych polskich i koreańskich reżyserów. Zaraz po dyskusji wyświetlony zostanie film „Letnia fantazja”. Na pytania widzów odpowie aktorka Kim Saebyuk. A na zakończenie dnia, o godz. 20.30, w kinie Kultura jedno z najbardziej wyczekiwanych wydarzeń festiwalu pokaz spektakularnego „Snowpiercera”.

Festiwalowy czwartek (03.12) w Muranowie o godz. 18.00 otworzy seans „Kociego pogrzebu”. z udziałem reżysera Lee Jong-hoona, który chętnie podzieli się z publicznością kulisami pracy nad tą przebojową produkcją. O godz. 20.30 w Kulturze zobaczyć można będzie „Wzgórze wolności”.
Ostatni dzień festiwalu (04.12) to dwa pokazy w Kinotece. O godz. 17.30 okazja obejrzenia „Revivre”, a o godz. 20.00 finałowy pokaz festiwalu „Oda dla mojego ojca”.

Do 4 grudnia w godzinach 9-17 warto zaglądać do Centrum Kultury Korei (ul. Kruczkowskiego 8), gdzie trwa wystawa koreańskich plakatów filmowych.

Warsaw Korean Film Festival Festiwal filmów koreańskich w kinie Muranów 2015 Warszawa Warsaw Korean Film Festival Festiwal filmów koreańskich w kinie Muranów 2015 Warszawa Warsaw Korean Film Festival Festiwal filmów koreańskich w kinie Muranów 2015 Warszawa

JAK BRYTYJCZYCY WIDZĄ NASZE KINO?

FESTIWAL BEHIND THE CURTAIN

W brytyjskim Birmingham odbywa się 5. edycja festiwalu filmów z Europy Środkowo-Wschodniej „Behind the Curtain”. Sporym zainteresowaniem cieszył się film „Bogowie” i kultowe animacje Antonisza, na widzów czekają jeszcze m.in. nagradzane produkcje z Łotwy i Rumunii oraz retrospektywa Romana Polańskiego.

Festiwal, którego celem jest prezentacja twórczości artystów z krajów takich jak Polska, Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Rumunia, Bułgaria i Rosja, rozpoczął się 16 października i potrwa do końca miesiąca. Organizatorem przedsięwzięcia jest stowarzyszenie non-profit Polish Expats Associattion, zajmujące się promocją polskiej kultury w Wielkiej Brytanii.

Dotychczasowe seanse przyciągnęły zarówno polskich, jak i zagranicznych widzów. Duże wrażenie na publiczności wywarły krótkie metraże Antonisza, które okazały się uniwersalne i, pomimo upływu lat, bardzo nowatorskie. Pokaz filmu „Bogowie” Łukasza Palkowskiego wzbudził interesującą dyskusję na temat biurokracji, walki z systemem i realiów życia w komunizmie – niektórzy brytyjscy widzowie dopytywali np.: dlaczego benzyna była w Polsce na kartki, choć przecież wojny wtedy nie było. Gości zainteresował również styl filmu. Część z nich spodziewała się narracji w typowo europejskim stylu – Brytyjczycy kojarzyli nasze kino z polską szkołą filmową, Wajdą czy Kieślowskim, dlatego na wskroś hollywoodzki film Palkowskiego mocno ich zaskoczył, mam nadzieję, że pozytywnie – wyjaśnia Monika Martyniuk, programerka festiwalu. Jej zdaniem kinematografia wschodnioeuropejska nie cieszy się na Wyspach dużą popularnością – Przygotowując program kierowałam się nie tylko osobistymi preferencjami, ale przede wszystkim tym, na ile prezentowane filmy będą zrozumiałe dla zagranicznego widza i jednocześnie oddawały realia życia codziennego. Zależało mi na tym, żeby program był różnorodny i zawierał produkcje, które powstały za „żelazną kurtyną”, jak i te współczesne – tłumaczy Monika Martyniuk.

Choć żelazna kurtyna opadła ćwierć wieku temu, otwarły się granice, a większość krajów dawnego bloku wschodniego wstąpiła do Unii Europejskiej, to mentalne granice pomiędzy mieszkańcami Zachodu i Wschodu wciąż bywają aktualne – opowiada Alicja Kaczmarek, organizatorka festiwalu i szefowa PEA – Przełamanie wzajemnych uprzedzeń i stereotypów to jeden z głównych celów naszych działań – dodaje.

Przed nami jeszcze wiele projekcji i wydarzeń towarzyszących. Między innymi pokaz nietypowej komedii absurdu, debiutanckiego filmu Grzegorza Jaroszuka, „Kebab i Horoskop”, rumuńskiego kandydata do Oscara „Śmierć pana Lazarescu”, czy łotewskiego thrillera „The Man in the Orange Jacket”. Ponadto w najbliższą sobotę odbędzie się rodzinny warsztat plastyczny o tematyce filmowej, a festiwal zwieńczy „Halloween party”.

Nagroda Publiczności 31. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

W Plebiscycie Publiczności 31. WFF, odbywającym się po raz dwudziesty dziewiąty, zwyciężyły następujące filmy:

w kategorii filmów fabularnych
Pokój / Room, reż. Lenny Abrahamson (Irlandia / Kanada)

w kategorii filmów dokumentalnych
Autyzm i miłość / Autism in Love, reż. Matt Fuller (USA)

w kategorii filmów krótkometrażowych
Dzień babci / Grandma’s Day, reż. Miłosz Sakowski (Polska)

w kategorii filmów dla dzieci
Syn Winnetou / Winnetou’s Son / Winnetous Sohn, reż. André Erkau (Niemcy)

Następne miejsca w Plebiscycie Publiczności:

w kategorii filmów fabularnych
2. Daleko na północy / Long Way North / Tout en Haut du Monde, reż. Rémi Chayé (Francja/Dania)
3. Truman, reż. Cesc Gay (Hiszpania / Argentyna)
4. Idol / The Idol / Ya Tayr El Tayer, reż. Hany Abu-Assad (Wlk. Brytania, Palestyna, Katar, Holandia, ZEA)
5. Kod M / Code M, reż. Dennis Bots (Holandia)
6. Powrót / The Daughter, reż. Simon Stone (Australia)
7. Demon, reż. Marcin Wrona (Polska, Izrael)
8. Przebaczenie / Absolution / Henkesi edestä, reż. Petri Kotwica (Finlandia)
9. Przegrani / Losers / Karatsi, reż. Ivaylo Hristov (Bułgaria)
10. Mały rycerz Trenk / Trenk, The Little Knight / Ritter Trenk, reż. Anthony Power (Austria, Niemcy)

w kategorii filmów dokumentalnych
2. Janis: Little Girl Blue, reż. Amy Berg (USA)
3. Gayby Baby, reż. Maya Newell (Australia)
4. Bracia / Brothers, reż. Wojciech Staroń (Polska)
5. Chuck Norris kontra komunizm / Chuck Norris vs. Communism, reż. Ilinca Calugareanu, (Wielka Brytania, Rumunia, Niemcy)
6. Łapacz snów / Dreamcatcher, reż. Kim Longinotto (Wlk. Brytania)
7. Yallah! Underground, reż. Farid Eslam (Czechy, Niemcy, Wlk. Brytania, Egipt, Kanada, USA)
8. Deep Web, reż. Alex Winter (USA)
9. Rosyjski dzięcioł / The Russian Woodpecker, reż. Chad Gracia (Wlk. Brytania)
10. Kuba to my / Somos Cuba – We Are Cuba / Somos Cuba – Wir sind Kuba / , reż. Annett Ilijew (Niemcy)

Honorowymi patronami WFF są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Warszawy
Głównym partnerem WFF jest TVP2
Sponsorzy i Partnerzy WFF: Epson, Kinoteka, Multikino, Sundance Channel, Twins, Złote Tarasy
Partner branżowy WFF w Chinach: Film Factory
Oficjalny samochód WFF: Mitsubishi
Oficjalny hotel WFF: Marriott Warsaw
Oficjalny przewoźnik WFF: DHL
Partnerzy medialni WFF: Comedy Central, Filmweb, Gazeta Co Jest Grane, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl,Warszawa.Wyborcza.pl, Kinoplex, Polityka, Polska Agencja Prasowa, Trójka, Withoutabox
Współfinansowanie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

6. AMERICAN FILM FESTIVAL: LISTA FILMÓW
(PP-premiera polska, PE- premiera europejska, PS – premiera światowa)

Konkurs filmów fabularnych Spectrum

Bachor / Nasty Baby, reż. Sebastián Silva, USA, Chile 2015, 100′, PP

Domy / Houses, reż. Jenner Furst, USA 2014, 78′, PE

Dope, reż. Rick Famuyiwa, USA 2015, 105′, PP

Dzika / Wildlike, reż. Frank Hall Green, USA 2014, 104′, PP

Franny, reż. Andrew Renzi, USA 2015, 93′, PP

James White, reż. Josh Mond, USA 2015, 87′, PP

Krisha, reż. Trey Edward Shults, USA 2015, 83′, PP

Króliczek / Funny Bunny, reż. Alison Bagnall, USA 2015, 85′, PP

Niespodzianka / Unexpected, reż. Kris Swanberg, USA 2015, 90′, PP

The Diary of a Teenage Girl, reż. Marielle Heller, USA 2015, 102′, PP

Yosemite, reż. Gabrielle Demeestere, USA 2015, 80′, PE

Zabierz mnie nad rzekę / Take Me to the River, reż. Matt Sobel, USA 2015, 84′, PP

Ziomki / Cronies, reż. Michael Larnell, USA 2015, 86′, PP

Zmęczony księżyc / Tired Moonlight, reż. Britni West, USA 2015, 78′, PP

Konkurs filmów dokumentalnych American Docs

America Recycled, reż. Noah Hussin, Timothy Hussin, USA 2015, 97′, PP

City of Gold, reż. Laura Gabbert, USA 2015, 96′, PP

Jackson Heights / In Jackson Heights, reż. Frederick Wiseman, USA 2015, 190′, PP

Najlepsi wrogowie / Best of Enemies, reż. Morgan Neville, Robert Gordon, USA 2015, 85′, PP

Ofiary proroka / Prophet’s Prey, reż. Amy Berg, USA 2015, 101′, PP

Pole walki / The Hunting Ground, reż. Kirby Dick, USA 2015, 103′

Prawda o JT LeRoyu / The Cult of JT LeRoy, reż. Marjorie Sturm, USA 2014, 90′, PP

TransFatty żyje / TransFatty Lives, reż. Patrick O’Brien, USA 2015, 83′, PP

Uczucia to fakty: życie Yvonne Rainer / Feelings Are Facts: The Life of Yvonne Rainer, reż. Jack Walsh, USA 2015, 86′, PP

Uśpiony morderca / Tales of the Grim Sleeper, reż. Nick Broomfield, USA 2015, 110′, PP

Witajcie w Leith / Welcome to Leith, reż. Michael Beach Nichols, Christopher K. Walker, USA 2015, 85′, PP

W podróży / In Transit, reż. Albert Maysles, Lynn True, David Usui, Nelson Walker, Ben Wu, USA 2015, 76′, PP

Zły jak Evel / Being Evel, reż. Daniel Junge, USA 2015, 99′, PP

Highlights

Carol, reż. Todd Haynes, USA 2015, 118′, PP

Ned Rifle, reż. Hal Hartley, USA 2014, 85′, PP

Opiekun / Chronic, reż. Michel Franco, USA 2015, 92′, PP

Our Brand Is Crisis, reż. David Gordon Green, USA 2015, 108′, PE

Steve Jobs, reż. Danny Boyle, USA 2015, 122′, PP

The End of the Tour, reż. James Ponsoldt, USA 2015, 106′, PP

Festival Favorites

Earl i ja, i umierająca dziewczyna / Me and Earl and the Dying Girl, reż. Alfonso Gomez-Rejon, USA 2015, 105′, PP

Efekty / Results, reż. Andrew Bujalski, USA 2015, 105′, PP

Grandma, reż. Paul Weitz, USA 2015, 79′, PP

Mandarynka / Tangerine, reż. Sean Baker, USA 2015, 88′

Mistress America, reż. Noah Baumbach, USA 2015, 84′, PP

Nie igraj z ogniem / Digging for Fire, reż. Joe Swanberg, USA 2015, 85′, PP

Rozrywka / Entertainment, reż. Rick Alverson, USA 2015, 110′

Serce psa / Heart of a Dog, reż. Laurie Anderson, USA 2015, 75′, PP

Stinking Heaven, reż. Nathan Silver, USA 2015, 70′

Szalona noc / The Overnight, reż. Patrick Brice, USA 2015, 79′, PP

Special Docs

Janis: Little Girl Blue, reż. Amy Berg, USA 2015, 106′

Larry Kramer kocha i nienawidzi / Larry Kramer in Love and Anger, reż. Jean Carlomusto, USA 2015, 82′

Słuchaj, Marlonie / Listen to Me Marlon, reż. Stevan Riley, USA 2015, 95′, PP

Steve Jobs: człowiek-maszyna / Steve Jobs: The Man in the Machine, reż. Alex Gibney, USA 2015, 128′, PP

Trzy i pół minuty, dziesięć kul / 3 ½ Minutes, Ten Bullets, reż. Marc Silver, USA 2015, 98′, PP

Znalezione, nie kradzione / Finders Keepers, reż. Bryan Carberry, J. Clay Tweel, USA 2015, 82′, PP

Indie Star Award: David Gordon Green

Sztama / George Washington, reż. David Gordon Green, USA 2000, 89′

Śnieżne anioły / Snow Angels, reż. David Gordon Green, USA 2007, 107′

Droga przez Teksas / Prince Avalanche, reż. David Gordon Green, USA 2013, 94′

Joe, reż. David Gordon Green, USA 2013, 117′

Manglehorn, reż. David Gordon Green, USA 2014, 97′

Our Brand Is Crisis, reż. David Gordon Green, USA 2015, 108′, PE

Indie Star Award: Hal Hartley

Henry Fool, reż. Hal Hartley, USA 1997, 137′

Fay Grim, reż. Hal Hartley, USA, Niemcy, Francja 2006, 118′

Ned Rifle, reż. Hal Hartley, USA 2014, 85′, PP

Clint Eastwood

Bird, reż. Clint Eastwood, USA 1988, 161′

Bez przebaczenia / Unforgiven, reż. Clint Eastwood, USA 1992, 131′

Co się wydarzyło w Madison County / The Bridges of Madison County, reż. Clint Eastwood, USA 1995, 135′

Północ w ogrodzie dobra i zła / Midnight in the Garden of Good and Evil, reż. Clint Eastwood, USA 1997, 155′

Rzeka tajemnic / Mystic River, reż. Clint Eastwood, USA 2003, 138′

Listy z Iwo Jimy / Letters from Iwo Jima, reż. Clint Eastwood, USA 2006, 141′

Gran Torino, reż. Clint Eastwood, USA 2008, 116′

Medium / Hereafter, reż. Clint Eastwood, USA 2010, 129′

J. Edgar, reż. Clint Eastwood, USA 2011, 137′

Jersey Boys, reż. Clint Eastwood, USA 2014, 134′

Czarnoskóre reżyserki

Grunt spod nóg / Losing Ground, reż. Kathleen Collins, USA 1982, 86′, PP

Córki pyłu / Daughters of the Dust, reż. Julie Dash, USA 1991, 112′

Sekretne życie pszczół / The Secret Life of Bees, reż. Gina Prince-Bythewood, USA 2008, 114′

Zapada noc / Night Catches Us, reż. Tanya Hamilton, USA 2010, 90′

Parias / Pariah, reż. Dee Rees, USA 2011, 86′

W szczerym polu / Middle of Nowhere, reż. Ava DuVernay, USA 2012, 97′

Selma, reż. Ava DuVernay, USA 2014, 128′

Bessie, reż. Dee Rees, USA 2015, 112′

Ale kino+ prezentuje

Eksperymentator / Experimenter, reż. Michael Almereyda, USA 2015, 97′, PP

Kim jest Michael / I Am Michael, reż. Justin Kelly, USA 2015, 98′,PP

Królowa Ziemi / Queen of Earth, reż. Alex Ross Perry, USA 2015, 90′, PP

Love & Mercy, reż. Bill Pohlad, USA 2014, 121′, PP

Na kwaśne jabłko / Applesauce, reż. Onur Tukel, USA 2015, 91′, PP

Siedmiu chińskich braci / 7 Chinese Brothers, reż. Bob Byington, USA 2015, 76′, PP

HBO Specials

Przeklęty: Życie i śmierć Roberta Dursta / The Jinx: The Life and Deaths of Robert Durst, reż. Andrew Jarecki, USA 2015, 279′

Siedem dni w piekle / 7 Days in Hell, reż. Jake Szymanski, USA 2015, 43′

On the Edge

Booger Red, reż. Berndt Mader, USA 2015, 96′, PS

Field Niggas, reż. Khalik Allah, USA 2015, 60′, PP

Królewski szlak / The Royal Road, reż. Jenni Olson, USA 2015, 65′, PP

MA, reż. Celia Rowlson-Hall, USA 2015, 80′

Zasłużona kara / They Had It Coming, reż. Jon Jost, USA 2015, 84′, PE

Pokazy specjalne

O dziewczynie, która wraca nocą sama do domu / A Girl Walks Home Alone at Night, reż. Ana Lily Amirpour, USA 2014, 101′

 

 

 

6. American Film Festival odbędzie się we Wrocławiu w dniach 20-25 października 2015. W programie tegorocznej edycji, która będzie miała miejsce w Kinie Nowe Horyzonty, znalazło się 88 filmów: 52 z nich zostanie pokazanych w Polsce po raz pierwszy, jeden z nich ma światową, a cztery – europejską premierę.

AFF przedstawia wszystkie oblicza amerykańskiego kina: zarówno dzieła uznanych mistrzów, jak i twórców niezależnych, dokumenty, fabuły i filmy eksperymentalne, podzielone na 11 sekcji. Festiwal pokazuje amerykańską klasykę oraz filmy młodych, nieznanych jeszcze reżyserów zza oceanu opowiadających o Ameryce dalekiej od potocznych schematów. Kulturotwórczy potencjał wrocławskiego festiwalu docenił m.in. Polski Instytut Sztuki Filmowej nominując go w tym roku do swoich nagród w kategorii Krajowe wydarzenie filmowe oraz amerykański magazyn MovieMaker, który umieścił AFF na liście „25 Coolest Film Festivals 2015”.

Festiwal otworzy w dniu 20 października (wtorek) polska premiera filmu Carol Todda Haynesa, o romansie zamożnej mieszkanki Nowego Jorku (Cate Blanchett) i młodej pracownicy domu handlowego (Rooney Mara -nagroda aktorska w Cannes). Jest to opowiedziane w konwencji melodramatu studium relacji płciowych i klasowych w Ameryce lat 50. W dniu 25 października (niedziela), na zakończenie festiwalu zostanie pokazany film Steve Jobs – portret wizjonera epoki cyfrowej w reżyserii Danny’ego Boyle’a (Trainspotting, Slumdog. Milioner z ulicy). W tytułowej roli będzie można zobaczyć Michaela Fassbendera, a na ekranie towarzyszą mu m.in. Kate Winslet i Jeff Daniels.

Sercem festiwalu są dwie premierowe sekcje konkursowe:

Spectrum

prezentująca panoramę współczesnego kina amerykańskiego (14 filmów) oraz

American Docs

z najgłośniejszymi amerykańskimi dokumentami sezonu (13 filmów). Oceniane przez widzów filmy będą ubiegać się o Nagrody Publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny i film dokumentalny. Nagrody w obu konkursach, w wysokości 10 i 5 tysięcy dolarów ufundowała firma BNY Mellon.

Jak co roku AFF przyzna swoją nagrodę Indie Star Award dedykowaną wybitnym twórcom niezależnego kina amerykańskiego, która w tym roku wyjątkowo trafi do dwóch reżyserów: nowojorskiego mistrza Hala Hartleya nazywanego „Godardem z Long Island”i związanego z Austin wybitnego filmowca średniego pokolenia Davida Gordona Greena. Obaj twórcy będą gośćmi festiwalu, odbędzie się też krótki przegląd ich filmów. Swoją europejską premierę będzie miał Our Brand is Crisis najnowszy film Davida Gordona Greena, satyra polityczna z Sandrą Bullock jako neurotyczną szefową kampanii prezydenckiej w Boliwii. Pokazany zostanie również najnowszy film Hartleya Ned Rifle,domykający trylogię o ekscentrycznej rodzinie Grimów.

W ramach 6. AFF odbędą się także retrospektywy: kina niezależnych czarnoskórych reżyserek oraz reżyserskiego dorobku giganta kina amerykańskiego – Clinta Eastwooda, który obchodzi właśnie 85. urodziny.

W programie również inne głośne produkcje, pokazywane w sekcjach Highlights, Festival Favorites, czy Special Docs, m.in.: nagrodzony na festiwalu w Cannes za scenariusz Opiekun (Chronic) Michela Franco z Timem Rothem w tytułowej roli; bezapelacyjny zwycięzca tegorocznego festiwalu Sundance (Grand Jury Prize i Nagroda Publiczności) Earl i ja, i umierająca dziewczyna (Me and Earl and the Dying Girl)Alfonso Gomez-Rejona o trudnej konfrontacji młodych ludzi ze śmiercią rówieśniczki; laureat Teddy Award na tegorocznym Berlinale – Bachor (Nasty Baby) Sebastiána Silvy o potrójnym rodzicielstwie pary gejów i ich przyjaciółki, przewrotny portret liberalnego pokolenia, które porzuca ideały, gdy tylko poczuje zagrożenie swojej pozycji społecznej; czy dokument laureatki Oscara Amy Berg Ofiary proroka (Prophet’s Prey) o wielbionym przez tłumy przywódcy mormońskiej sekty, skazanym na wieloletnie więzienie za pedofilię i udział w gwałcie.

Highlights
Wśród filmów sekcji Highlights – poza wymienionymi wyżej – pojawi się m.in pokazywany na Sundance The End of the Tour Jamesa Ponsoldta o ostatnich dniach życia kultowego pisarza Davida Fostera Wallace’a (jego książka Małe wywiady z paskudnymi ludźmi ukazała się niedawno w Polsce), z docenionymi przez amerykańską krytykę kreacjami Jesse Eisenberga i Jasona Segela.

Festival Favorites
W sekcji prezentującej ulubieńców tegorocznych festiwali,z Sundance na czele, pokazany zostanie m.in. kryminał Nie igraj z ogniem (Digging for Fire) Joego Swanberga, którego twórczość AFF pokazuje od 2011 roku; nowojorska komedia Mistress America Noah Baumbacha (nazywanego „następcą Woody’ego Allena”) z Gretą Gerwig jako wyzwoloną trzydziestolatką wprowadzającą w imprezowe życie młodą prowincjuszkę. W programie również poprzedzona entuzjazmem amerykańskiej krytyki i nominowana do Grand Jury Prize na Sundance Szalona noc (The Overnight), w której Patrick Brice opowiada o niewinnej z pozoru kolacji dwóch par, zamieniającą się później w orgię humoru i eksplozję pożądania, czy pokazywany w Wenecji filozoficzny esej filmowy Serce psa (Heart of a Dog) autorstwa ikony muzycznej awangardy Laurie Anderson.

Ale kino+ prezentuje
W tej sekcji znajdą się ciekawe dokonania amerykańskiego kina autorskiego, które trafią na antenę kanału Ale kino+. Wśród nich: film Siedmiu chińskich braci (7 Chinese Brothers) Boba Byingtona, w którym ulubiony aktor Wesa Andersona – Jason Schwartzman, wciela się w dryfującego przez życie obiboka i aroganta, oraz Na kwaśne jabłko (Applesauce) znanego już polskiej publiczności aktora i reżysera Onura Tukela. Warto wspomnieć także niekonwencjonalny film o słynnym eksperymencie Stanleya Milgrama pod tytułem Eksperymentator (Experimenter), wyreżyserowany przez Michaela Almareydę, z Peterem Sarsgaardem w roli słynnego naukowca.

On the Edge
Pośród eksperymentalnych obrazów będzie można zobaczyć m.in. Field Niggas, dzieło fotografa Khalika Allaha portretującego nocny półświatek Harlemu, oraz minimalistyczną Zasłużoną karę (They Had It Coming) o dziwnych wypadkach w pewnym miasteczku w Missouri, autorstwa nestora nurtu niezależnego – Jona Josta.

Special Docs
W pozakonkursowej sekcji pokazany będzie m.in. krytyczny dokument o twórcy Apple Steve Jobs: człowiek-maszyna (Steve Jobs: The Man in the Machine) laureata Oscara i nagród Emmy Alexa Gibneya, czy Trzy i pół minuty, dziesięć kul (3 ½ Minutes, Ten Bullets) Marca Silvera, niezwykle aktualna historia strzelaniny na Florydzie, w której zginął czarnoskóry chłopiec, a także Znalezione, nie kradzione (Finders Keepers), absurdalna historia zagubionej nogi, stworzona w typowo amerykańskim stylu.

Indie Star Award: Hal Hartley i David Gordon Green
Hal Hartley to jeden z najważniejszych reżyserów nurtu anty-Hollywood. Od czasu debiutu w 1989 roku nakręcił kilkanaście filmów eksperymentując z językiem filmowym i bawiąc się gatunkowymi kliszami: od filmu gangsterskiego (Amator/ Amateur 1994), przez biblijne science fiction (Księga życia / Book of Life, 1998), po antykapitalistyczny pamflet (Dziewczyna z planety Poniedziałek / Girl from Monday, 2005). Jego filmy zaludnia galeria oryginałów, a charakteryzują je: komizm kryjący się za śmiertelną powagą, błyskotliwe dialogi i pedantycznie dopracowane kadry. Od czasu jego pełnej retrospektywy na festiwalu Nowe Horyzonty w 2007 roku oraz dystrybucji czterech filmów w polskich kinach, Hartley zgromadził rzeszę wiernych fanów. Powraca do Wrocławia z trylogią o rodzinie Grimów, na którą składają się: Henry Fool (1997), Fay Grim (2006) i premierowy Ned Rifle (2015).
Drugi z laureatów – David Gordon Green, znany polskiej publiczności z pokazywanego w zeszłym roku na AFF filmu Manglehorn, to jeden z ciekawszych reżyserów niezależnych średniego pokolenia, którego specjalnością są kameralne filmy będące wnikliwym studium postaci. Na festiwalu oprócz najnowszego dzieła Greena Kryzys to nasz pomysł (Our Brand is Crisis) zostanie pokazanych 5 filmów wybranych przez samego reżysera – od wczesnych, jak Sztama (George Washington) z 2000 roku o grupie czarnych dzieciaków dorastających w Północnej Karolinie, po te z ostatnich lat, jak nagrodzona w Berlinie w 2013 roku Srebrnym Niedźwiedziem humorystyczna Droga przez Teksas (Prince Avalanche), z Paulem Ruddemi Emile Hirschem.

Retrospektywa: Reżyserski dorobek Clinta Eastwooda
Bohaterem przeglądu będzie obchodzący 85. urodziny Clint Eastwood, aktor, reżyser i producent – chyba najbardziej amerykański z amerykańskich twórców kina. Grając w spaghetti westernach Sergia Leone i serii filmów o Brudnym Harrym, stworzył ikoniczny wizerunek milczącego twardziela, jednak gwiazdą pierwszej wielkości stał się jako reżyser (za kamerą stanął w latach 70.), którego filmy zdobywały najważniejsze nagrody filmowe oraz uznanie krytyków.

Podczas 6. AFF zaprezentowany zostanie jego reżyserski dorobek. Odbędą się pokazy 10 produkcji jego autorstwa: od nagrodzonego Złotym Globem w 1988 roku filmu Bird, przez obsypany Oscarami western Bez przebaczenia (Unforgiven) z 1992 roku, po Jersey Boys z 2014 roku. Oprócz jego najgłośniejszych osiągnięć, jak Rzeka Tajemnic (Mystic River) (2003) z oscarowymi kreacjami aktorskimi Seana Penna i Tima Robbinsa czy melodramat Co się wydarzyło w Madison County (Bridges of Madison County) (1995), będzie można zobaczyć także mniej znane dzieła: dramat psychologiczno-fantastyczny Medium (Hereafter) (2010) czy J. Edgar (2011) – biografię kontrowersyjnego szefa FBI z Leonardo Di Caprio w roli głównej.

Retrospektywa: Kino czarnoskórych reżyserek
Jako druga retrospektywa festiwalu zaprezentowany zostanie przegląd filmów afroamerykańskich reżyserek, działających przede wszystkim w obszarze kina autorskiego: Kathleen Collins, Julie Dash, Dee Rees, Tanyi Hamilton i Avy DuVernay.
Reżyserki te sięgają po tematy związane zarówno z kobiecym doświadczeniem, jak i opresją rasową, nieobcy jest im feministyczny punkt widzenia i zaangażowanie polityczne. W ramach retrospektywy pokazane będą najważniejsze tytuły nurtu, od nakręconego w 1982 roku filmu Grunt spod nóg (Losing Ground) Kathleen Collins, przez zjawiskowe Córki pyłu (Daughters of the Dust) Julie Dash z 1991 roku, które trafiły do kolekcji nowojorskiego MoMA, po zwycięski film festiwalu Sundance z 2013 roku – W szczerym polu (Middle of Nowhere) Avy DuVernay. Zwieńczeniem retrospektywy będzie Selma, jedyny znany w Polsce komercyjny film czarnoskórej reżyserki z ostatnich lat.

Goście, spotkania i panele dyskusyjne

Gośćmi specjalnymi 6. AFF będą laureaci Indie Star Award: David Gordon Green i Hal Hartley.

We Wrocławiu pojawią się także autorzy filmów festiwalowych, z którymi będzie można spotkać się po seansach: Nathan Silver (Stinking Heaven), Patrick Brice (Szalona noc/ The Overnight), Matt Sobel (Zabierz mnie nad rzekę / Take Me to the River), Onur Tukel (Na kwaśne jabłko / Applesauce), Noah Hussin (America Recycled), Josh Mond (James White), Alex Ross Perry (Królowa Ziemi / Queen of Earth), Jenner Furst (Domy / Houses,Witajcie w Leith / Welcome to Leith – producent), Britni West (Zmęczony księżyc / Tired Moonlight, scenografka Stinking Heaven), Berndt Mader (Booger Red), Amy Berg (Ofiara proroka / Prophet’s Pray, Janis: Little Girl Blue), Jon Jost (Zasłużona kara /They Had It Coming).
W środę 21 października po seansie filmu Parias (Pariah), rozpoczynającym się o 15.30, odbędzie się panel dyskusyjny: Kobiety w filmie: z marginesów indie do kina głównego nurtu. Spotkanie grupy Film Fatales /Film Fatales: Film Fatales in Wroclaw. Women in Film – from indie to mainstream z udziałem Amy Berg, Darrien Gipson (Indie SAG), Britni West, prowadzone przez Shaz Bennett i Ewę Drygalską. Film Fatales to nieformalne zrzeszenie twórczyń filmowych walczących o równouprawnienie w branży filmowej.

W czwartek 22 października po filmie Córki pyłu (Daughters of the Dust, 112 min.), rozpoczynającym się o godz. 15.15, odbędzie sięspotkanie wokół książki „Kino afroamerykańskie” pod redakcją Ewy Drygalskiej i Marcina Pieńkowskiego, zatytułowane Jak pisać krytycznie o filmie i rasie.
W piątek 23 października o godz. 18.00, po seansie filmu Szalona noc (The Overnight) odbędzie się rozmowa prowadzona przez Pawła Felisa Gazeta Co Jest grane zaprasza: Jak niezależne jest amerykańskie kino niezależne? / How independent is American indie? z udziałem Patricka Brice’a, Alexa Rossa Perry’ego, Nathana Silvera i Onura Tukela.

W sobotę 24 października o godz. 15.30 odbędzie się spotkanie z laureatami Indie Star Award. Rozmowę z Halem Hartleyem i Davidem Gordonem Greenempoprowadzi filmoznawca i krytyk Adam Kruk.

US in Progress Wrocław, 22 – 23 października
Podczas 6. American Film Festival odbędzie się 5. edycja branżowych spotkań koprodukcyjnych US in Progress. Wydarzenie ma na celu ułatwienie kontaktów i rozwinięcie relacji zawodowych polskiej i europejskiej branży filmowej z młodymi, niezależnymi twórcami ze Stanów Zjednoczonych. W ramach programu (na zamkniętych pokazach w obecności twórców i producentów) zostanie pokazanych 6 projektów niezależnych amerykańskich filmów fabularnych i pełnometrażowych w ostatnich stadiach montażu.

Jury złożone z partnerów projektu wybierze filmy, które otrzymają nagrody o łącznej wartości 40 tysięcy Euro ufundowane przez: Soundflower Studio i Macieja Zielińskiego, Chimney Poland, Fixafilms, Toya Studios. Swoje nagrody oferują także Producer’s Network w Cannes oraz Ale Kino+ (oferta zakupu do telewizji).

Jeden z nagrodzonych w ubiegłym roku filmów – Take Me to the River Matta Sobela miał premierę światową na Sundance, a teraz zostanie pokazany w konkursowej sekcji Spectrum AFF.

Pełny program festiwalu

wraz z kalendarium seansów i opisami filmów na stronie www.americanfilmfestival.pl

Sprzedaż karnetów na www.americanfilmfestival.pl trwa do 11 października

Internetowa sprzedaż biletów

oraz przedsprzedaż biletów w kasach Kina Nowe Horyzonty (Kazimierza Wielkiego 19a – 21) rozpocznie się 13 października o godz. 9.00.

Ceny biletów na seanse filmowe:

20zł – pojedynczy bilet
18 zł – pojedynczy bilet dla posiadaczy Karty Przyjaciela Kina Nowe Horyzonty i dla posiadaczy UrbanCard
17zł – pojedynczy bilet w pakiecie „5+” czyli na 5 i więcej wybranych seansów
16 zł – pojedynczy bilet w pakiecie „10+” czyli na 10 i więcej wybranych seansów

LAUREACI 31. WARSZAWSKIEGO FESTIWALU FILMOWEGO

W sobotę 17 października 2015 w Multikinie Złote Tarasy ogłoszono werdykty jury konkursowych i wręczono nagrody laureatom 31. Warszawskiego Festiwalu Filmowego.

KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Elena Fanailova (Rosja), Uljana Kim (Litwa), Sławomir Fabicki (Polska), Martti Helde (Estonia), Pavle Vučković (Serbia) przyznało następujące nagrody:

Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa otrzymał film NEONOWY BYK / NEON BULL / BOI NEON, reżyseria Gabriel Mascaro (Brazylia, Urugwaj, Holandia)

Nagrodę otrzymuje piękny, szczery film za jego zapadające głęboko w pamięć obrazy i uniwersalne przesłanie oraz za przesuwanie granic dotyczących stereotypów płciowych przy jednoczesnym nawiązywaniu do wciąż żywych archetypów.

Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Rodrigo Plá, za film POTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW / A MONSTER WITH A THOUSAND HEADS / UN MONSTRUO DE MIL CABEZAS (Meksyk)

Za mocne, i sugestywne obrazy, które porywają widza w podróż poza przestrzeń ukazaną w kadrze. Reżyser z wyczuciem posługuje sie dźwiękiem i precyzyjnie wykorzystuje środki wizualne, które składają się na opowieść i przesłanie dzieła. To nagroda za potraktowanie filmu jako złożonego dzieła sztuki.

Specjalną Nagrodę Jury otrzymała Jana Raluy za rolę w filmie POTWÓR O TYSIĄCU GŁÓW / A MONSTER WITH A THOUSAND HEADS / UN MONSTRUO DE MIL CABEZAS, reżyseria Rodrigo Plá (Meksyk)

Nagroda za wybitną, odważną kreację aktorską. Za rolę, która przedstawia bohatera o tysiącu twarzach. Za szczerość, głębię i intensywność, dzięki którym film jest jedyny w swoim rodzaju.

KONKURS 1-2

Jury w składzie: Katarzyna Jungowska (Polska), Zornitsa Sophia (Bułgaria), Elad Keidan (Izrael) przyznało nagrodę dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmowi:

WRÓBLE / SPARROWS, reżyseria Rúnar Rúnarsson (Islandia, Dania, Chorwacja)

Za mistrzowsko i poetycko nakręconą wędrówkę antybohatera, która prowadzi do niezapomnianego, głęboko humanistycznego zakończenia.

oraz
Wyróżnienie filmowi: ZATRZYMAĆ / KEEPER, reżyseria Guillaume Senez (Belgia, Szwajcaria, Francja)

Za wiarygodne sportretowanie konsekwencji złych decyzji wynikających z naiwności zarówno nastolatków, jak i dorosłych.

KONKURS WOLNY DUCH

Jury w składzie: Bodo Kox (Polska), Bence Miklauzic (Węgry), Andreas Ströhl (Niemcy) przyznało Nagrodę Wolny Duch filmowi

KOZA, reżyseria Ivan Ostrochovský (Słowacja, Czechy)

Koza to film o genialnie wyważonych środkach wyrazu. Opowiada trudną historię w sposób niezwykle lekki i sprawny, i pełen humoru.

KONKURS DOKUMENTALNY

Jury w składzie: Karolina Bielawska (Polska), Dorota Lech (Kanada), Bettina Wilhelm (Niemcy) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi

MIGOTANIE PRAWDY / A FLICKERING TRUTH, reżyseria Pietra Brettkelly (Nowa Zelandia)

Film opowiada o rekonstrukcji Afgańskiego archiwum filmowego ukazując odważne starania by odkryć a następnie odrestaurować niewidziany do tej pory materiał filmowy wielu afgańskich reżyserów. Wysoka wartość artystyczna oraz uczciwość filmu gruntowanie zaimponowała Jury. Odwaga i determinacja dyrektora Afgańskiego Instytutu Filmowego oraz jego kolegów pasjonatów kina/kinofilów, którzy walczą o ocalenie kulturalnego dziedzictwa swojego, będącego w stanie wojny, kraju jest wspaniała. Ich wysiłki oznaczają ryzykowanie życia by dzięki sile ruchomego obrazu uratować tożsamość kraju oraz przywrócić piękno kultury jako dar poza zwykłym przetrwaniem.

KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury w składzie: Zuxin Hou (Chiny), Paulina Skibińska (Polska), Matúš Vizár (Słowacja) przyznało następujące nagrody:

– Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix – LOKATORKI / THE TENANTS, reżyseria Klara Kochańska (Polska)
Za wysoki poziom reżyserii oraz pokaz umiejętności aktorskich. To dopracowany film, który utrzymuje uwagę publiczności od początku do końca.

– Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy – WYPRAWA DO MIASTA ELE / GO TO CITY ELE reżyseria Wenyu Li (Chiny)
Za pomocą prostej historii z ironicznym zwrotem akcji, autorowi udało się pokazać uniwersalne zjawisko.

– Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy – POŻEGNANIE / GOODBYE reżyseria Yordan Petkov, Eddy Schwartz (Bułgaria)
Zabawna komedia opierająca się na dobrej strukturze scenariusza i głębokim zrozumieniu bohaterów.

– Najlepszy Dokumentalny Film Krótkometrażowy – LIBAN WYGRYWA PUCHAR ŚWIATA / LEBANON WINS THE WORLD CUP, reżyseria Tony ElKhoury & Anthony Lappé (Liban / USA)
Autorzy filmu wprowadzili zasady Hipotezy Kontaktu w życie, odnajdując wspólną pasję głównych bohaterów, którzy w przeszłości byli wrogami. Za odkrycie prostej i efektywnej metody ukazania osobistego katharsis dwóch bohaterów z trudną przeszłością.

Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Barbara Giza (Polska), Aleksander Huser (Norwegia), Ohad Landesman (Izrael) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film

KRAJ PRZODKÓW / MOTHERLAND / ANA YURDU, reżyseria Senem Tüzen (Turcja, Grecja)

Nagroda zostaje przyznana skłaniającemu do namysłu filmowi, który minimalistycznym językiem przedstawia złożoną sytuację kobiety usiłującej odnaleźć swoje miejsce pomiędzy tradycją a współczesnością.

Nagroda JURY EKUMENICZNEGO

Jury w składzie: Bernadette Meier (Szwajcaria), Jacques Champeaux (Francja), Michał Legan (Polska) przyznało nagrodę filmowi

IDOL Z ULICY / THE IDOL / YA TAYR EL TAYER, reżyseria Hany Abu-Assad (Palestyna, Wlk. Brytania, Katar, Holandia, Zjedn. Emiraty Arabskie)

Film podkreśla ważność podstawowych wartości w codziennym życiu: relacji rodzinnych i przyjaźni. Film zawiera przesłanie o godności każdego człowieka, mówi o nadziei i pokazuje normalne życie w świecie desperacji i ruin. Marzenia dzieci warte są starań a siła ich woli i pewności siebie może sprawić, że dzieją się rzeczy, w które trudno uwierzyć. Słuchając młodego piosenkarza oddajemy także – w metaforyczny sposób – głos wszystkim Palestyńczykom.

Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Defne Gürsoy (Turcja), Latika Padgaonkar (Indie), Paulina Kwiatkowska (Polska) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film:

KRAJ PRZODKÓW / MOTHERLAND / ANA YURDU, reżyseria Senem Tüzen (Turcja, Grecja)

Za misternie zrealizowany debiut filmowy łączący treściwy scenariusz z mocnymi obrazami ukazującymi napięcia zarówno między bohaterami, jak i wewnątrz nich..

WFF odbywa się w Kinotece i Multikinie Złote Tarasy w dniach 9 -18 października 2015.
Honorowymi patronami WFF są Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Warszawy
Głównym partnerem WFF jest TVP2
Sponsorzy i Partnerzy WFF: Epson, Kinoteka, Multikino, Sundance Channel, Twins, Złote Tarasy
Partner branżowy WFF w Chinach: Film Factory
Oficjalny samochód WFF: Mitsubishi
Oficjalny hotel WFF: Marriott Warsaw
Oficjalny przewoźnik WFF: DHL
Partnerzy medialni WFF: Comedy Central, Filmweb, Gazeta Co Jest Grane, Gazeta Wyborcza, Gazeta.pl, Warszawa.Wyborcza.pl, Kinoplex, Polityka, Polska Agencja Prasowa, Trójka, Withoutabox
Współfinansowanie: Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.